• 09351946600
  • تهران محدوده اندرزگو و شهرک غرب

بوتاکس چیست؟ و انواع بوتاکس

  • دسته‌بندی: بوتاکس
  • تاریخ انتشار: 11 آبان 1400 , ساعت: 12:4
  • بازدیدها: 640

بوتاکس چیست؟ و انواع بوتاکس

بوتاکس نوعی سم است که توسط گونه ای از باکتری ها تولید می‌‌شود. همان سمی که در کنسروها هم می‌تواند وجود داشته باشد و باعث فلج عضلانی شود. نحوه استفاده از این باکتری در بوتاکس به این صورت است که این باکتری را در بافت مورد‌نظر آزاد می‌کنند تا عصب‌ها‌ی آن به طور موقت فلج شود.

 

انواع-بوتاکس

کاربردهای بوتاکس

بوتاکس دارای دو نوع کاربرد درمانی و زیبایی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

رفع عرق کردن بیش از حد

هنگامی که اعصاب سمپاتیک بیش از حد تحریک می‌شوند، عرق کردن به مقدار زیادی اتفاق می‌افتد. با تزریق بوتاکس در این مناطق، تحریک پذیری کمتر می‌شود و نتیجتاً این اعصاب به حالت نرمال می‌رسند.

 درمان سردرد و میگرن

بعضی از سردرد‌ها مربوط به انقباض‌ها‌یی هستند که معمولاً در عضلات سر و گردن رخ می‌دهند. بوتاکس با فلج کردن اعصاب در این ناحیه‌ها مانع از انقباض شده و سردرد درمان می‌شود.

گاهی هم به صلاح دید پزشک، اعصاب را به این دلیل فلج می‌کنند که سیگنال‌ها‌ی درد به نخاع ارسال نشود و شخص درد را حس نکند.

درمان بی اختیاری ادرار

زمانی که عضلات موجود در دیواره مثانه دچار انقباضات بیش از حد می‌شوند، تکرر ادرار بوجود می‌آید. بوتاکس با از بین بردن انقباض های اضافی، این مشکل را رفع می‌کند.‌‌آ

از بین بردن دندان قروچه

تزریق بوتاکس در عضلات فک می‌تواند عضلات این قسمت را کنترل و آرام کند.

 

از-بین-رفتن-چروک-با-بوتاکس

از بین رفتن چروک ها‌‌ی پوست

به دلیل بیش‌از‌حد قرار‌گرفتن در برابر نور خورشید یا به مرور زمان با افزایش سن که کلوژن‌سازی کمتر انجام می‌شود، چروک‌هایی در پوست به وجود می‌آید. این چروک‌ها معمولاً در اطراف چشم، اطراف لب‌ و گردن به وجود می‌آیند. بوتاکس علاوه بر رفع این چروک‌ها، به منظور پیش‌گیری و جلوگیری از زیاد شدن و عمیق شدن چین‌ها استفاده می‌شود. در نواحی تزریق شده با فلج کردن اعصاب، مانع از پیشروی چین‌ها می‌گردد.

بالا کشیدن گوشه آویزان لب

گاهی اوقات خطوط کناری لب که با نام خطوط ماریونت شناخته می‌شوند به دلیل انقباضات نا‌ به جای عضله، به سمت پایین متمایل می‌شوند و چهره حالتی غمگین به خود می‌گیرد. بوتاکس با مهار انقباض عضله باعث بالارفتن این خطوط می‌شود که معمولاً چند دوره نیاز است.

هزینه بوتاکس به چه عواملی بستگی دارد؟

مواد استفاده شده بسته به نظر پزشک و همچنین محدوده موردنظر تعیین می‌شود، طبیعتاً هرچه این مواد بهتر و محدوده وسیع‌تر باشد پزشک مقدار بیشتری از محلول تزریق می‌کند که از اصلی ترین فاکتور برای محاسبه هزینه است.

گاهی به دلیل عمیق بودن چین و چروک‌ها پزشک درمان را طی چند جلسه انجام می‌دهد که باعث بالا رفتن هزینه می‌شود. بعضی از پزشکان کار چند جلسه را در یک جلسه انجام می‌دهند که به طبع هزینه متفاوت می‌شود. بدیهی است که هرچه پزشک باتجربه‌تر و کلینیک مجهزتر باشد، هزینه بیشتر می‌شود.

 

مراقبت-بعد-از-بوتاکس

مراقبت بعد از بوتاکس شامل چه مواردی است؟

  • تا چند ساعت بعد، محل تزریق لمس نشود.
  • تا چند ساعت بعد از تزریق بدن نباید به صورت خوابیده قرار بگیرد و سر باید به حالت مستقیم باشد.
  • تا یک روز بعد، سر به صورت خم یا ورزش‌هایی که به حالت برعکس نیاز دارد، انجام نشود.
  • تا زمان برطرف شدن کبودی‌ها، از فعالیت‌هایی که تعریق زیاد را به دنبال دارد یا باعث افزایش گردش خون و بالارفتن ضربان قلب می‌شود، خودداری گردد.

عوارض بوتاکس

این عوارض برای عده کمی پیش می‌آید که موقتی است و دو یا سه روز باقی می‌ماند.

  • کبودی که شایع‌ترین عارضه است؛
  • سردرد که به ندرت پیش می‌آید و معمولا دو روز طول می‌کشد؛
  • درد یا تورم در محل تزریق؛
  • بی‌حسی؛
  • مشکل در بینایی که به صورت موقتی است؛
  • افتادگی پلک که حدودا ده روز طول می‌کشد؛
  • ضعف در عضلات اطراف تزریق.

تفاوت بوتاکس و تزریق ژل چیست؟

بوتاکس شامل سم بوتولیسم است که توسط باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود که بر اعصاب ماهیچه تاثیر گذاشته، آن را ضعیف یا فلج می‌کند در حالی‌که ژل شامل موادی می‌شود که خاصیت پرکنندگی دارد.

بوتاکس برای چروک‌ها‌یی استفاده می‌شود که در اثر حرکات عضله به وجود آمده‌اند مانند: خطوط پیشانی، بین ابروها و کنار لب‌ها و... اما ژل شامل موادی است که پرکنندگی را برای خطوط حالت انجام می‌دهد. مانند گونه،

گردن، خط فک و... .

 

حساسیت-نسبت-به-بوتاکس

حساسیت نسبت به بوتاکس

حساسیت به مواد بوتاکس به ندرت و در بعضی از افراد به وجود می‌آید که به صورت خارش‌های پوستی، تاری دید، سرگیجه، تنگی نفس، خشکی دهان و تورم در اطراف تزریق بروز کند که حدوداً تا سه روز بعد از بین می‌رود.

افزایش ماندگاری بوتاکس

حقیقت آن است که تزریق بوتاکس موقتی است و این تاثیر کمتر از یک سال باقی می‌ماند با این وجود مراقبت از پوست که چند مورد در زیر اشاره شده است به طولانی‌تر شدن اثر کمک می‌کند.

در معرض نور مستقیم خورشید قرارنگرفتن

نور خورشید اشعه‌های مضری دارد که بدون استفاده از کرم ضدآفتاب نباید در برابر آن قرار گرفت زیرا طول عمر اثر بوتاکس را کاهش می‌دهد و چون تا چند روز بعد از تزریق استفاده از کرم ممنوع است، باید این مورد را مد نظر قرار داد.

انجام تزریق توسط پزشک باتجربه

نوع مواد تزریقی، مقدار و همچنین روش انجام آن، بر میزان ماندگاری، تاثیرگذار است. به همین دلیل پزشک مجرب و باتجربه به خوبی این موضوع را می‌داند.

مراقبت از پوست

تمیز نگه داشتن و شست‌وشوی به موقع و مورد نیاز پوست، مرطوب نگه داشتن و استفاده از کرم‌های آب‌رسان

و همچنین استفاده از عنصر روی در رژیم غذایی به سالم ماندن پوست و افزایش عمر بوتاکس کمک می‌کند.

چند مرحله انجام تزریق

با انجام چند مرحله به طور منظم و قبل از اینکه اثر تزریق به طور کامل از بین رود می‌توان تا حد زیادی این تاثیر را دائمی کرد.

سخن آخر

بوتاکس یک روش علمی است که بارها مورد بررسی قرار گرفته است و جزو کم ضررترین روش‌ها به حساب می‌آید. شایان ذکر است که برای انجام عمل‌های زیبایی، یک جلسه مشاوره وجود دارد که پزشک در رابطه با پوست و درمان مراجعه‌کننده اطلاعات لازم را بیان می‌کند که خود از نگرانی و استرس فرد خواهد کاهید.

ارسال نظرات

تعداد نظرات : 0

ورود ارسال دیدگاه